Waarom dansen goed voor je is?

7 redenen!

Studies hebben aangetoond dat dansen een goede manier is om je lichaam en geest gezond te houden. Wat houdt je dus nog tegen?

Gezond verouderen

Volgens een studie in The New England Journal of Medicine is dansen goed voor je geheugen en kan dit het ontwikkelen van dementie op latere leeftijd voorkomen. Sport kan volumeverlies van de hippocampus omkeren, dit is het hersendeel dat het geheugen controleert. De hippocampus krimpt namelijk van nature door het verouderingsproces. Het gevolg? Een slecht geheugen en in sommige gevallen zelfs dementie.

Betere flexibiliteit

Pliés en spagaten, wist je dat de sierlijke oefeningen die je balletdanseressen vaak ziet maken niet alleen mooi voor het oog zijn? Deze maken het lichaam ook flexibeler en minder stijf. Je hoeft daarom geen pointes aan te trekken, je kan ook thuis eenvoudige stretchoefeningen uitvoeren voor een gelijkaardig effect. Al snel zou dit moeten helpen bij gewrichtspijn en stramme spieren na het sporten.

Ontspannen

Voel je je een beetje gespannen of zeurt je baas vaak aan je hoofd de laatste tijd? Zoek jezelf een danspartner uit, draai de volumeknop open en zet bijvoorbeeld een tango in. In een studie die verscheen in Journal of Applied Gerontology hebben onderzoekers ontdekt dat partnerdansen met een partner en muzikale ondersteuning het antistressmiddel bij uitstek is.

Antidepressivum

Dansen kan je een mentale boost geven, dat blijkt uit een onderzoek naar de effecten van dansen op mensen met een depressie. Patiënten die deelnamen aan een intensieve en vrolijke dansles vertoonden minder symptomen en voelden zich vitaler. Heb je last van een winterdipje? Zoek wat gezelschap en probeer je beste dansmoves uit.

Goed voor je hart

Dansen is een goede bezigheid voor wie risico loopt op cardiovasculaire ziekten. Een Italiaanse studie heeft aangetoond dat bij patiënten van hartfalen walsen een gezonder hart, vlottere ademhaling en betere levenskwaliteit in de hand werkte.

Afvallen

Aerobics is net zo efficiënt als fietsen en joggen om kilo’s kwijt te spelen en spieren op te bouwen, dat beweren onderzoekers in de Journal of Physiological Anthropology op basis van een onderzoek.

Evenwichtiger door het leven

Als je schrik hebt om te vallen, dan kunnen danslessen voor mentale rust zorgen. De Journal of Aging and Physical Activity zegt dat tangodansen het evenwicht bij ouderen verbetert. Dansen vraagt namelijk om snelle bewegingen en een goede houding. Zo stimuleert regelmatig dansen om stabiel te staan en meer controle over je lichaam te krijgen.

Reageer op deze post